Kibice to największa siła Lecha Poznań. Zawsze stanowili potężny kapitał w negocjacjach zarówno ze sponsorami jak i z obecnym właścicielem Kolejorza. Już w drugiej lidze kiedy potrafili tłumnie stawiać się na meczach i straszyć drużyny przyjezdne, za co byli chwaleni w środowisku. To kibice z Poznania podbijają marną frekwencję na pozostałych boiskach ekstraklasy podczas ligowych kolejek. To fani Kolejorza byli na pierwszych stronach gazet dzień po meczu z Legią i bynajmniej nie przez rozróby tylko przez zapełniony po brzegi stadion.
Jeżeli w Polsce jest moda na kibicowanie to Poznań jest jej stolicą, a nowoczesny stadion w 2012 roku spowoduje, że po raz kolejny padnie rekord frekwencji. Lech jest na początku swojej drogi, a wiele jeszcze przed nim. Stadion z czasem sam się zapełni. Moda na Lecha dopiero się zaczyna.
Duży wpływ na działanie i organizację kibiców Lecha Poznań ma stowarzyszenie Wiara Lecha. Powstałe w 2004 roku dziś składa się z ponad 1000 członków, którzy dbają i wizerunek kibicowski i medialny trybun stadionu przy ulicy Bułgarskiej. Prezesem stowarzyszenia od 2009 roku jest Krzysztof Markowicz, który zastąpił na tym miejscu Jarosława Kilińskiego.
Ważnym momentem w rozwoju poznańskiego ruchu kibiców było wybranie stolicy Wielkopolski i stadionu Lecha przez PZPN, jako miejsca rozegrania meczu towarzyskiego reprezentacji Polski z Kamerunem. Wówczas, a był to dzień 14.11.2001, debiutowała nieoficjalna grupa przygotowująca oprawę meczową – Ultras Lech Poznań ‘01. Po raz pierwszy oprawą zajęła się zorganizowani fani, a nie kibice niezrzeszeni.
Przez kolejne rundy WL kładła nacisk właśnie na taką formę działań. Efektem tego był zdecydowany wzrost frekwencji na spotkaniach „Kolejorza”. Klub upatrujący swojej szansy na wydostanie się z kryzysu w tak skutecznej metodzie przyciągania licznej grupy kibiców, zdecydował się na zainwestowanie w nią. Zaczął współfinansować pomysły i projekty tworzone przez sympatyków Lecha. W 2002 roku sformowała się kolejna grupa – e‑Lech ’02, a latem kibice przejęli na siebie obowiązki związane z redagowaniem Programów Meczowych. W okresie wakacyjnym tegoż roku, pojawiło się zupełnie oddzielne, moderowane forum kibiców.
Podczas formalizowania WL podpisana została również umowa precyzująca zasady współpracy pomiędzy klubem, a stowarzyszeniem, określająca nasze zadania i kompetencje w strukturze Lecha. Przykładem może być fakt, że klub ceduje na stowarzyszenie organizację wyjazdów. W zamian za to WL bierze odpowiedzialność za wszelkie wypadki mogące się podczas nich wydarzyć. Na tej podstawie jesteśmy na przykład zobowiązani do pokrywania kosztów ewentualnych kar ze strony PZPN za zachowanie kibiców. Z umowy tej wynika także głos doradczy kibiców w kształtowaniu polityki cenowej klubu w zakresie sprzedaży biletów i karnetów, opieka nad stroną internetową oraz redagowanie Programu Meczowego i corocznej Kroniki. Podobna umowa związała “Wiarę Lecha” z KKS Lech Poznań.
Najbliższy okres działalności Wiary Lecha nastawiony będzie przede wszystkim na pozyskiwanie nowych członków i organizowaniu akcji promujących kibicowanie Lechowi. Ambitnym celem jaki stawia prezes jest dążenie do stworzenia organizacji masowej, podobnej do znanych z klubów Zachodniej Europy. Nasz cel to stworzenie mody na życie sprawami klubu nie tylko przez 90 minut meczu, ale również poza stadionem.
Uczestnictwo w WL daje możliwość wpływania na wiele spraw, które dzieją się w wokół Kolejorza. Planowany jest również rozwój programu lojalnościowego, z którego wyniknąć mają konkretne korzyści z przynależności do stowarzyszenia. Jako przykład można podać planowane zniżki na towary i usługi rozprowadzane przez podmioty związane z klubem bądź stowarzyszeniem. Wiara Lecha stara się działać perspektywicznie poprzez popularyzowanie największego i najpopularniejszego klubu w Wielkopolsce wśród młodzieży.
Źródło: Wiara Lecha/własne